Blog...

Hogyan kezeld a panaszkodó embereket?

Sokat gondolkodtam azon, hogyan kellene kezelnem egy olyan kollégámat, aki hétfőn a munkába érkezése után pár perccel kezdi a panaszkodást, és pénteken hagyja abba. Legalábbis számomra akkor szűnik meg a panaszkodása, mert a hétvégén nem találkozunk. Minden pénteken boldogan konstatálom, hogy lesz 2 pihenőnapom, amikor nem azt hallgatom, ki akadályozta meg őt abban, hogy nem sikerült a héten egyetlen feladatot sem elkészítenie. Aztán elgondolkodtam, mit tehetnék azért, hogy a munkámat zavartalanul elvégezzem, ugyanakkor minél pozitívabb és gyümölcsözőbb legyen a panaszkodókkal együtt töltött idő is.

Eldöntöttem, nem sajnálom őket, mert ezzel csak energiát adok és folytatják tovább az önsajnálatot. Megpróbáltam, mi történik, ha segítek neki. A segítséget visszautasította. Hiszen ezzel megszűnne a panaszkodásának alapja, miszerint neki mindig annyi feladata van. Vajon miért is van, annyi feladata? Magára vállal mindig egyre több munkát, hogy legyen, miért sajnálni, és legyen kifogás arra, miért nem fejez be soha semmit. Következő lépésként elmondtam neki, mi történik, ha elkezd felelősséget vállalni a munkájáért. Ez jó megoldásnak bizonyult. Néhány percre abbahagyta a kifogások gyártását.

Végül az alábbi gyakorlati tanácsokat gyűjtöttem össze, melyek kipróbálása után bizton állíthatom, sokkal pozitívabbak a vele töltött egyeztetések. A munkáim időre elkészülnek, akkor is, ha tőle várok még hozzá adatot.

Először is…

Először is vésd az eszedbe, hogy tilos magadra venni a panaszkodását. Te csak éppen ott vagy, neki pedig önmagával van problémája, emiatt panaszkodik folyamatosan. Igyekezz mindezt tudatosítani minden egyes levélváltás vagy beszélgetés alkalmával, amit a „panaszáradatban” töltesz. Igyekezz a panaszáradatot, ami tőle jön minél kevesebb ideig hallgatni.

Azokon a napokon, amikor rosszkedvű, fáradt, ingerült vagy, igyekezz távol tartani magadtól a mindig panaszkodókat.

Ha van vele közös munkád…

az első megbeszélés után írj egy összefoglalót, hogyan osztjátok meg a munkát, ki, miért felelős. Lehetőség szerint mindkettőtök főnökének küldd el az összefoglalót. Ezzel te és ő is felelősséget vállaltok a munkátokért. Készítsd el a munka rád eső részét, a felelősségre vonást hagyd a főnökeitekre.

Ha van olyan feladat, amelyek elvégzéséhez szükséges az ő munkája is, szervezz újabb egyeztetéseket, melyen ráveszed, hogy együttműködjön veled.

Ha nem jelenik meg az egyeztetésen, kérj segítséget a főnökétől. Például, kérj prioritást arra, hogy ezt a munkát elvégezze. Vagy kérj egy másik kollégát, akinek „van ideje”, vagyis hajlandó időt szánni az adott feladatra.

Fontos, hogy te vállalj felelősséget az adott munkáért.

Csak a saját feladataidat végezd el. Húzd meg a határokat az egyes feladat részek között. Végezd el a saját feladataidat határidőre.
A közös beszélgetéseiteket (pl. az egyezetések közben) úgy alakítsd, hogy hagyd panaszkodni pár percig, majd fordítsd át a beszélgetést pozitív irányba. Mutass egy kis megértést, aztán mesélj neki valami jó sztorit a cég életéből vagy lehet akár egy új sztori az egyik leghíresebb sztárról, akit biztosan ő is ismer. Fel fog oldódni, várhatóan ő is elkezd valami pozitívabbról beszélni.

Ha a főnököd ez a mindig panaszkodó kolléga, akkor igyekezz vele minél hamarabb jó kapcsolatba kerülni. Szervezz vele közös ebédet, vagy az egész csapattal is ebédelhettek együtt. Esetleg kávézni, teázni is kiugorhattok ebéd után vagy egy közös reggeli fél órával a munka megkezdése előtt a közeli kávézóban vagy csak a cég konyhájában is csapatépítő jelleggel szolgálhat. Megkedvel a főnököd téged és a csapatot is, így könnyebb lesz vele együttműködni. Esetleg jobban meg is nyílhat neked vagy nektek. Vagy egyszerűen csak megérted, megértitek, miért panaszkodik annyit.

Amint megismerted, mi a saját személyes problémája, ami miatt a panaszáradat soha nem ér véget, sokkal könnyebben tudod majd kezelni. Ha megosztatok egymással néhány személyesebb információt, akkor igazán jó kapcsolat alakul ki közöttetek. Ha látod, hogy kicsit kiborult, csalj mosolyt az arcára. Az ilyen emberek, ha megkedvelnek valakit, azzal általában kedvesek lesznek, hiszen mindenki kerüli őket. A hibáitokat is könnyen elnézik majd. Hosszabb időre garantáltan megalapoztad a saját jövődet a munkahelyeden, ha így tudod kezelni a folyton panaszkodó főnöködet.

Amit fontos szem előtt tartanod a munkahelyi viselkedésedben…

Ha fontos neked az a munkahely, mert szereted, amit csinálsz, jól keresel és megadja azokat a dolgokat, amelyek számodra fontosak, akkor arra koncentrálj, hogy boldog legyél. A boldogságod érdekében vállalj felelősséget a saját munkádért, határold le, meddig tart a felelősségi köröd és tegyél meg mindent a megfelelő együttműködés érdekében, hogy a feladatok lehetőség szerint időre elkészüljenek. Majd tudasd a főnököddel, miket csináltál végig, és milyen eredmény köszönhető a te munkádnak.

Szólj hozzá te is!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.